Zaterdag 24 oktober 2015
WEEKEND
BarneveldseKrant.nl


‘Organist op Nikes’ wereldberoemd

Het stoffige imago overstijgen en het orgel in een modern jasje steken.
Dat is de missie van Barnevelder
Gert van Hoef.
De jonge orgelvirtuoos geniet internationale bekendheid met zijn uitvoeringen van zowel kerkelijke als wereldlijke stukken.

Robin Hazeleger


De 21-jarige Van Hoef ontdekte relatief laat zijn grote talent. Pas op zijn veertiende nam hij zijn eerste lessen. Sindsdien
is het hard gegaan. Zijn muziekkamer in zijn ouderlijk huis herbergt, naast een piano en een elektronisch orgel, enorme
stapels bladmuziek, cd’s en boeken. Gezeten op de kruk voor zijn orgel vertelt de Barnevelder hoe het allemaal begon.
,,Toen ik tien jaar oud was, had mijn broer FL Studio op zijn computer”, zegt Van Hoef. ,,Met dat programma kon je
elektronische geluiden produceren. Ik vond het leuk om hier een ritme in te creëren. Dit ging me gemakkelijk af, omdat ik er wel gevoel voor had. Op een latere versie van het programma zat een piano die je kon bespelen met het toetsenbord. Elke letter was een noot. Dat vond ik geweldig om te doen.’’
Op zijn dertiende was hij op bezoek bij zijn oma van vaders kant, die een klein elektronisch Eminent orgeltje. ,,Daar ben
ik uit nieuwsgierigheid op gaan spelen en ik was meteen verkocht. Van mijn oma mocht ik het meenemen en daar is alles begonnen. Ik werd eveneens geïnspireerd door mijn opa, die een begaafd organist was.’’
Kleine eenvoudige stukken had hij al snel onder de knie. ,,Ik wilde meer. YouTube was in die tijd nog een opkomend medium. Het leek me leuk om hier orgelmuziek op te zetten. Voor mijn eerste filmpje pakte ik het groots aan. De ‘Toccata en Fuga’ van
Bach werd mijn eerste stuk. Destijds kon ik nog geen noot lezen. Het hele werk moest ik omzetten door klanken te vertalen naar letters en deze op papier te zetten. Dat kostte verschrikkelijk veel tijd, maar ik
zette door. Ik zie dat nu als één van de belangrijkste ervaringen in mijn leerproces. Toen heb ik echt gemerkt dat je met
volle concentratie en doorzettingsvermogen ver kunt komen.’’ Het filmpje staat nog altijd op YouTube. ,,In die tijd was ik één van de eerste jonge mensen die eigen muziekfilmpjes maakten en uploadden. Inmiddels heb ik ruim 13.000 abonnees en ben ik nog steeds één van de weinigen die met een orgel speelt.”

CONSERVATORIUM

Van Hoef kreeg op jonge leeftijd al heel wat voor elkaar, toch besloot hij wel lessen te nemen.
,,Samen met mijn vader ging ik lessen bij mevrouw Daamen, uit de buurt”, vervolgt hij. ,,Ik kende de lesjes meestal binnen een half uur. In die periode speelde ik al voor publiek in buurthuizen en ouderencentra. Ik kreeg veelal de vraag hoe lang ik al les kreeg. Het was altijd weer lachen als ik ‘enkele weken’ antwoorde. Later werd Evert van de Veen uit Voorthuizen mijn docent. Tevens heb ik lessen gehad van Herman van Vliet.”
,,Het was al snel duidelijk dat dit mijn leven zou gaan worden. Dat was geheel mijn eigen keuze, niemand pushte hierin.
Dit betekende wel dat ik naar het conservatorium moest. Na de mavo ben ik havo gaan doen. Ik bezocht een concert van Ton Koopman in de Oude Kerk in Barneveld en vroeg hem, erg nerveus want hij is mijn held, om advies. Na een gesprek raadde hij mij aan om naar het conservatorium in Den Haag te gaan. Daar zit ik nu in mijn derde jaar. Het is tevens de plek waar ik mijn vriendin Shirien heb leren kennen. Ik heb er enorm veel geleerd en ik ontwikkel me nog altijd. Dankzij het conservatorium speel ik met de grootsten, zoals Jos van der Kooy en pianist Jan Vayne. Naast het orgel speel ik ook graag piano, al is orgel mijn specialiteit.”
,,In Engeland ging een zaal met driehonderd man helemaal uit z’n dak".

BEWUSTE KEUZE

Op het internet staat Van Hoef al bekend als de ‘organist op Nikes’. Met zijn jonge, frisse verschijning valt hij op tussen de traditionele organisten. Dit is een bewuste keuze. ,,Het orgel heeft een wat een stoffig imago en wordt meestal niet los gezien van de kerk. Dat is een beetje jammer. Persoonlijk vind ik de platte zolen van sneakers net zo makkelijk spelen als orgelschoenen. Met mijn muziek probeer ik een zo groot mogelijke doelgroep aan te boren. Ik speel de traditionele kerkelijke muziek, maar speel ook graag wereldlijke composities, zoals Vangelis of Pirates of the Caribbean. Het moet natuurlijk wel orkestmuziek zijn. Het orgel heeft tenslotte lange halen. Ik zou geen moderne pop spelen, die muziek is vaak te generiek. Al zou een groot nummer van Queen bijvoorbeeld een uitzondering kunnen zijn.
Soms stuit ik hierdoor op kritiek. Dat is dan jammer. Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken met een orgel.”
,,Het is niet vreemd dat het orgel met de kerk verbonden is. Dat komt niet zozeer door de psalmen, maar meer door het
feit dat een kerk een van de weinige plekken is waar een instrument zo groot als een orgel kan staan. Het is geweldig
om een echt pijporgel te spelen waar het geluid letterlijk over je heen dendert. Veel mooier dan een kleine elektronische. Het is jammer dat steeds minder mensen naar de kerk gaan en hierdoor het orgel in de vergetelheid raakt bij het grote publiek. Dat is zonde van zo’n mooi instrument.”

OPTREDEN IN VICTORIA HALL

Mede dankzij internet reikt de populariteit van Gert van Hoef veel verder dan alleen
Nederland. ,,Deze zomer heb ik een tour gemaakt door Engeland. Een fantastische ervaring. Vooral ook omdat Shirien
mee was en mij registreerde, de knoppen van het orgel bediende. Een waar hoogtepunt was het optreden in Victoria
Hall in Hanley. Driehonderd man ging helemaal uit z’n dak.
In Nederland blijven we allemaal wel kalm bij het applaudisseren. Daar schreeuwen ze ‘we want more’. Hierop improviseerde ik nog een toegift. Ik hoop in de toekomst
meer van dit soort tours te maken. De animo is er denk ik wel voor. Op dit moment reizen er al mensen vanuit Amerika naar Nederland om mijn concerten bij te wonen.”
,,Het is gewoon geweldig dat ik hier carrière in kan maken. Mijn droom is om mensen te raken met muziek. Reacties op
YouTube zijn leuk, maar in het echt fans ontmoeten is pas echt geweldig. Zo werd ik laatst na een concert bij mijn schouder gegrepen door een oude man. Hij vertelde me dat hij stervende is, maar diep ontroerd raakte door de muziek. Het gaf hem een rust die hij al lang niet meer ervaren had. Van dat soort momenten word je even stil. Dan realiseer je je weer waar je het voor doet. Het is fantastisch om met dit instrument mensen in hun hart te ontroeren.”
TRANSLATE THIS ARTICLE